itsAllAboutLivingMyth&HealthProducts

Monday, 3 December 2012

SEKILAS...DIET

SARAPAN DENGAN TELUR

Jika anda sedang menjalaniprogram diet, jangan lupa masukkan telur sebagai salah satu menu diet anda. Penelitian dari Amerika Syarikat mengatakan pengambilan telur adalah cara terbaik untuk membantu membuang lemak & perut terasa lebih kenyang lebih lama berbanding hidangan lain.

AMBIL PROTEIN & SERAT

Salah satu cara untuk mengurangkan berat badan dengan cepat adalah dengan menggabungkan serat & protein ketika makan mahupun mengunyah. Ini kerana kedua-dua nitrisi ini memerlukan masa & tenaga yang lebih untuk dihadamkan.

BUAH BOLEH MENGGEMUKKAN

Jangan ingat semua jenis buah baik untuk badan anda. Ada beberapa jenis buah yang mempunyai kadar gula tinggi, jika diambil secara berlebihan. U.S Department of Agricultural menyarankan jumlah buah yang baik untuk diambil adalah sebanyak dua cawan per hari bergantung pada jenis buah yang dimakan. Contoh buah yang mempunyai kadar gula yang tinggi adalah anggur iaitu sebanyak 46gm per dua cawan.

MAKANAN YANG MENYIHATKAN

 Menurut Ximena Jimenez dari Gans & America Academy of Nutrition & Dietetics, cara terbaik untuk mengambil snek sihat adalah dengan mengandungi 200 kalori sehari seperti yogurt, strawberi, pisang, epal & sebagainya.

MAKAN KERAP, TETAP LANGSING

 Menurut ahli gizi Tara Geise, ahli gizi dari Orlando, perbanyakkan jadual makan dari 3x kepada 6x sehari. Pilihlah kombinasi protein & karbohidrat kompleks berserat tinggi, sekaligus mengenyangkan perut.

SIHAT TAPI GEMUK

 Penelitian mengatakan seseorang yang mengambil bijirin ketika bersarapan akan cepat langsing. Jangan mudah terpedaya, teliti jenis & kandungan gula serta lemak. Baca lebel informasi & pilih yang rendah kalori, tinggi serat & tidak mengandungi gula.

DENGAN SEKEPING ROTI

Journal of The American Dietetic Association mengatakan roti penuh mil memberikan 5x rasa puas & kunyahan lebih lama berbanding roti putih. Ini kerana ia mengandungi serat yang lebih tinggi, lebih lama dihadamkan & rasa kenyang yang lebih lama.

PASTI ADA DALAM MENU

Kebanyakan anda sangat berhati-hati dalam menjaga makanan terutamanya ketika diet. Namun jangan sampai menghilangkan makanan kegemaran dalam menu anda.Tidak mengambil langsung akan menyebabkan anda akan mengambil secara berlebihan.Sebaliknya, lebih baik anda mengurangkannya sahaja.

NASI PUTIH KEPADA NASI MERAH

 Jika anda ingin langsing dalam waktu yang cepat, makanlah nasi merah, kentang(rebus), kekacang & roti gandum yang kaya serat sehinggakan badan akan terasa kenyang lebih lama.

Saturday, 1 December 2012

SEKILAS...sihat

PERBAIKI TEKANAN DARAH

Selain yogurt rendah lemak sebagai makanan diet ia juga membantu memperbaiki tekanan darah & meningkatkan kesihatan jantung.



GIGI SIHAT DENGAN RUMPAI LAUT

Sebuah penemuan dari Inggris mendapati rumpai laut mempunyai manfaat dalam memelihara kesihatan mulut & gigi.




WASPADA BEKAS LUKA

Menurut Prof Massimo Signorini dari Niguarda Hospital Milan, Itali, jika luka tidak dijaga dengan baik, ia boleh meninggalkan parut. apa yang penting, atur & kawal luka agar tidak gatal & berubah warna.


DUDUK LAMA = GANGGUAN GINJAL

Penelitian oleh American Journal of Kidney Diseases mendapati duduk terlalu lama dapat meningkatkan risiko gangguan ginjal terutama pada wanita yang bekerja.



COKLAT LINDUNGI DARIPADA STROK

Dr. Clare Walton daripada The Stroke Association mengatakan, pengambilan coklat masak selain untuk diet, ia juga dapat mengurangkan risiko strok. Sebaiknya, ambillah dalam jumlah yang sederhana.



TEH MELAWAN KANSER

Dalam penelitian di  makmal mendapati teh hijau mampu memperlambatkan sel kanser usus, hati, payudara & prostat. Malah, teh hijau mengurangkan risiko gangguan penghadaman, sembelit & pankreas.


BERHENTILAH MEROKOK

Merokok boleh membuatkan seseorang itu tenang. Betulkah? Namun, untuk berhenti merokok, jangan terlalu stres, Anda boleh mencuba dengan mengurut, mendengar muzik, yoga & sebagainya.





HINDARI NAFAS BERBAU

Bawang merah & bawang putih adalah penyebab utama nafas berbau. Sayangnya, memberus gigi pun tidak banyak membantu. Ini kerana zat volatil yang terdapat dalam bawang akan masuk ke dalam aliran darah & paru-paru. Demikian menurut Dr. Richard Price dalam The American Dental Association.





SAKIT KEPALA TIBA-TIBA

Perubahan suhu udara yang panas terik & hujan boleh membuatkan sakit kepala. Untuk elakkan sakit kepala akibat keadaan cuaca, gunalah kacamata dengan perlindungan UV.















4 RUTIN JADIKAN ANDA LEBIH CANTIK!!!



AMALAN RINGKAS yang perlu dilakukan oleh semua wanita setiap hari..

4 langkah ini merupakan asas untuk memperoleh wajah yang sihat dan segar. Okey, mari kita lihat satu-persatu.



     LANGKAH PERTAMA

Cleanser/mencuci wajah. Pilihlah pencuci wajah yang sesuai dengan kulit anda. Pilihlah creamy cleanser untuk kulit kering atau clear cleanser untuk kulit berminyak. Jangan lakukan cleansing berlebihan, cukup ketika malam sahaja.


 

   LANGKAH KEDUA

Exfolation/scrub. Ramai wanita lupa untuk melakukan exfoliation (menyingkirkan kulit mati) tetapi jika langkah ini dilakukan, anda akan memperoleh hasil yang cukup berbeza. Untuk melakukan exfoliation, cukup hanya sekadar menggunakan pembersih wajah yang mengandungi butiran-butiran skrub. Dengan cara ini, sel-sel kulit mati pada wajah akan dapat disingkirkan.



 Saya pakai yang ini...bweehehehe..2 in 1..boleh digunakan hari-hari..ada skrub juga..tapi Gentle..


  LANGKAH KETIGA

Moisturize/pelembap. Sangat penting untuk kulit dan begitu diperlukan semua jenis kulit. Oleh itu sentiasa gunakan pelembap wajah kerana ia dapat menjaga kelembapan kulit. Saya gunakan yang ini I=========================>



     LANGKAH KEEMPAT

Gunakan sunscreen/pelindung cahaya matahari. Sunscreen sangat baik dalam merawat kulit wajah anda. Salah satu penyebab kedutan pada wajah adalah sinar matahari. Cara terbaik adalah dengan membeli dua jenis moisturizer/pelembap wajah. Satu digunakan di siang hari dan satu lagi untuk malam. Kedua-duanya harus mengandungi perlindungan UV. Jangan gunakan moisturizer/pelembap wajah yang mengandungi sunscreen pada malam hari. Ketika memilih sunscreen, pilihlah yang mengandungi bahan mexoryl dan helioplex.